Veelgestelde vragen over de bestelling

Hieronder beantwoord ik een aantal veelgestelde vragen over het bestellen van de milieusticker via het bestelformulier, de betaling en het verzenden van de stickers. Staat je vraag er niet bij? Ga dan onderaan deze pagina naar het contactformulier en stel je vraag alsnog.

Hoe weet ik of mijn auto in aanmerking komt?

Een vuistregel is dat auto’s met een benzinemotor vanaf 1993 en auto’s met een dieselmotor vanaf 2006 in aanmerking komen voor de groene milieusticker. Ook auto’s met een elektrische aandrijving zoals de Nissan Leaf krijgen een groene sticker. Let er wel op dat dit algemene richtlijnen zijn. Soms komen oudere auto’s alsnog of nieuwere auto’s toch niet in aanmerking. Meer uitleg vind je hier.

Wat als mijn auto niet in aanmerking komt?

Komt je auto niet in aanmerking, maar heb je toch besteld? Dan krijg je hierover per e-mail bericht en krijg je je geld terug. Wel verzoek ik voordat je de bestelling plaatst even te controleren of je auto voor de milieusticker in aanmerking komt. Dit bespaart aan beide kanten tijd en moeite.

Twijfel je of je auto een milieusticker kan krijgen? Stuur dan een bericht en ik zoek het zonder verdere verplichtingen of kosten voor je uit. Geef in dat geval in ieder geval je kenteken even door.

Hoelang duurt het voordat ik de sticker ontvang?

Voor Nederlandse klanten worden de stickers verstuurd vanaf een Nederlands postkantoor, waarna PostNL de stickers van dinsdag tot en met zaterdag bezorgt. Bestel je voor het begin van de middag, dan heb je de sticker vrijwel altijd de volgende dag in huis. Belgische klanten zullen iets meer geduld moeten hebben. Jullie stickers worden verstuurd vanaf een Duits postkantoor en maandag tot en met vrijdag bezorgd door bpost. Vaak duurt het twee tot drie dagen dat je de sticker in huis hebt. Als het weekend of feestdagen er tussen zitten, duurt het zowel voor Nederlandse als Belgische klanten langer.

Hoewel de sticker dus zo snel mogelijk verstuurd wordt, zijn we voor de bezorging wel afhankelijk van de postbedrijven. Hier hebben we geen invloed op en we kunnen de bezorging ook niet versnellen.

Ik heb geen sticker ontvangen, hoe kan dat?

Soms komt het helaas voor dat je geen sticker ontvangt. Bijna altijd gaat het dan om een te oude auto die niet aan de uitlaatgasnormen voldoet. Je krijgt hierover dan per e-mail een bericht. Heb je geen sticker ontvangen, controleer dan eerst of je deze e-mail ontvangen hebt. Kijk eventueel ook in de spamfolder. Het geld wordt bij een auto die niet in aanmerking komt automatisch teruggestort naar de rekening of creditcard vanaf welke betaald is.

Heb je geen e-mail ontvangen, kijk dan even voor de zekerheid of je je adres goed hebt ingevuld. Bij verkeerd ingevulde adressen, bijvoorbeeld met komma’s of met het huisnummer voor de straatnaam, duurt het langer voordat de postbedrijven de brief met de sticker bezorgen. Uiteindelijk komen deze brieven wel aan of komen ze retour, maar dit kan enkele weken duren.

Wordt mijn sticker bedrukt of beschreven?

Je kenteken wordt op de sticker gedrukt met een kleine stickerprinter. Wel wordt het recht voorbehouden in sommige gevallen het kenteken met de hand op de sticker te schrijven, bijvoorbeeld als stickerprinter defect is.

Door wie wordt mijn aanvraag verwerkt?

Volgens de Duitse wet mogen alleen erkende Duitse autogarages en instanties de milieusticker uitgeven. De via deze website bestelde aanvragen worden daarom gekeurd door een in Duitsland gevestigde garage. Zo weet je zeker dat je de officiële Duitse milieusticker in huis krijgt.

Wie zit er achter deze website?

Op de pagina Over Milieusticker voor Duitsland lees je meer over de achtergrond van deze website en mijn bedrijfsgegevens. Het uitgeven van de sticker gebeurt volledig door een Duitse garage. Mijn website treedt alleen op als tussenpersoon om het voor Nederlanders en Belgen makkelijk te maken een Duitse milieusticker aan te vragen. Deze samenwerking is goedgekeurd door het Umweltbundesamt.

Wie ontvangt mijn betaling?

De betaling wordt verzorgd door Mollie, een in Amsterdam gevestigd bedrijf gespecialiseerd in internetbetalingen. Dit is ook waarom je STG MOLLIE PAYMENTS op je bankafschrift ziet staan nadat je de milieusticker betaald hebt. Het gebruik van een betalingsprovider zoals Mollie is wettelijk verplicht en geeft voor beide partijen zekerheid.

Wat als ik geen bevestiging ontvang?

Je ontvangt automatisch enkele minuten na het voltooien van de betaling een bevestiging via e-mail. Soms komt het helaas voor dat je als klant het e-mailadres verkeerd invoert of dat de e-mail ergens in een spamfilter blijft hangen. Ontvang je de bevestiging niet, kijk dan ook even voor de zekerheid in je folder met ongewenste e-mail. Mits je zelf de order annuleert, wordt de aanvraag na een afgeronde betaling wel doorgezet.

Het is altijd mogelijk contact op te nemen over de status van je aanvraag. Gebruik hiervoor het contactformulier en vermeld in ieder geval het kenteken waar het om gaat. Dat je dezelfde naam en hetzelfde e-mailadres invult als tijdens de bestelling is ook handig.

Welke betaalmethoden zijn er?

Je kunt betalen via iDEAL, creditcard, Bitcoin, Bancontact, Belfius Direct Net en KBC. Tijdens de betaling kun je op de tussenpagina van Mollie een van deze methodes kiezen. iDEAL is in Nederland welbekend, terwijl in België veel gebruik wordt gemaakt van Bancontact. Wat creditcards betreft worden Visa, Mastercard, Maestro en American Express ondersteund.

Mijn betaling is niet gelukt, wat nu?

Als de betaling niet lukt, dan krijg je een melding met meer informatie. Vaak gaat het om een door jezelf geannuleerde betaling of is er teveel tijd verstreken tussen het begin en het afronden van de betaling. Je ontvangt in dat geval een e-mail met een nieuw betalingsverzoek. Ook is het mogelijk de aanvraag te annuleren door op deze e-mail te antwoorden.

Kan ik op factuur bestellen?

Bestellen op factuur is mogelijk als je een btw-identificatienummer hebt. Neem hiervoor contact op via het contactformulier onderaan deze pagina. Vermeld om de aanvraag sneller te verwerken, in ieder geval de kentekens waar het om gaat, de bedrijfsnaam en een postadres in je bericht. De overeenkomst is pas bindend nadat je een bevestiging ontvangt.

Kan ik de bestelling annuleren?

Een bestelling annuleren is alleen mogelijk als de sticker nog niet bedrukt is. Dit bedrukken gebeurt tijdens de middag op werkdagen. Is er na het plaatsen van je bestelling nog geen middag op een werkdag verstreken? Dan is annuleren vaak geen probleem. Beantwoord in dat geval de e-mail met de bevestiging van je bestelling en geef aan dat je deze wilt annuleren.

Waarom geldt de bedenktijd van 14 dagen niet?

Een eenmaal met jouw kenteken bedrukte milieusticker kan niet opnieuw gebruikt worden. In de wet bestaat voor dit soort producten een uitzondering (6:230p BW). Vergelijk het met uitnodigingen voor een bruiloft die je ook niet terug kan sturen naar de drukkerij.

Ik heb een beschadigde milieusticker ontvangen

Als de milieusticker bij aankomst al beschadigd is, wordt deze kosteloos vervangen. Wel zie ik dan graag een bewijs van de beschadiging in de vorm van een foto of door de sticker terug te sturen. Beschadig je zelf de milieusticker, dan kom je niet in aanmerking voor een gratis vervangende sticker.

Ik heb een sticker met het verkeerde kenteken ontvangen

Als het kenteken op de sticker niet overeenkomt met het tijdens de bestelling opgegeven kenteken, dan krijg je kosteloos een nieuwe sticker toegestuurd. Let er wel goed op dat je geen typefout maakt tijdens de bestelling.

Moet ik mijn kentekenbewijs fotograferen?

De verplichting een foto of scan van je kentekenbewijs mee te sturen geldt alleen voor klanten met een Belgisch kenteken. Ik heb hieronder een aantal voorbeelden van Belgische kentekenbewijzen voor je op een rij gezet. De gegevens in deze voorbeelden zijn onherkenbaar gemaakt, maar voor de aanvraag van je milieusticker is het natuurlijk nodig dat deze goed leesbaar zijn.

Belgisch kentekenbewijs voor 2012

Een Belgisch kentekenbewijs van voor 2012. Zorg voor een goed leesbare foto of scan van het volledige document zoals hierboven te zien is. De achterkant is niet nodig.

kentekenbewijs2

Een Belgisch kentekenbewijs van 2012 en begin 2013. Opnieuw is alleen een foto of scan nodig van de zijde met alle gegevens van je voertuig. Zorg dat de tekst goed leesbaar is.

Belgisch kentekenbewijs 2013 en later.

Een Belgisch kentekenbewijs van 2013 en later. In dit geval zijn beide zijdes nodig.Omdat links geen belangrijke gegevens staan, mag je ook volstaan met enkel foto’s of scans van de rechterkant (met rood omlijnd).

Ga naar het bestelformulier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op