Veelgestelde vragen over de bestelling

Hieronder worden een aantal veelgestelde vragen beantwoord over het bestellen van de milieusticker via het bestelformulier, de betaling en het verzenden van de stickers. Staat je vraag er niet bij? Ga dan onderaan naar het contactformulier en stel je vraag alsnog.

  1. Hoe weet ik of mijn auto in aanmerking komt?
  2. Wat als mijn auto niet in aanmerking komt?
  3. Hoelang duurt het voordat ik de sticker ontvang?
  4. Mag ik een andere naam en adres opgeven?
  5. Hoe dien ik een zakelijke aanvraag in?
  6. Ik heb geen sticker ontvangen, hoe kan dat?
  7. Wat als ik geen bevestiging ontvang?
  8. Wordt mijn sticker bedrukt of beschreven?
  9. Hoe plak ik de sticker op mijn voorruit?
  10. Door wie wordt mijn aanvraag verwerkt?
  11. Wie ontvangt mijn betaling?
  12. Welke betaalmethoden zijn er?
  13. Mijn betaling is niet gelukt, wat nu?
  14. Kan ik op factuur bestellen?
  15. Kan ik de bestelling annuleren?
  16. Waarom geldt de bedenktijd van 14 dagen niet?
  17. Ik heb een sticker met het verkeerde kenteken ontvangen
  18. Moet ik mijn kentekenbewijs fotograferen?
  19. Hoe zit het met de verwerking van mijn gegevens?

Hoe weet ik of mijn auto in aanmerking komt?

Een vuistregel is dat auto’s met een benzinemotor vanaf 1993 en auto’s met een dieselmotor vanaf 2006 in aanmerking komen voor de groene milieusticker. Ook auto’s met een elektrische aandrijving zoals de Nissan Leaf krijgen een groene sticker. Let er wel op dat dit algemene richtlijnen zijn. Soms komen oudere auto’s alsnog of nieuwere auto’s toch niet in aanmerking. Meer uitleg vind je hier.

Wat als mijn auto niet in aanmerking komt?

Komt je auto niet in aanmerking, maar heb je toch besteld? Dan krijg je hierover per e-mail bericht en krijg je je geld terug. Wel verzoek ik voordat je de bestelling plaatst, even te controleren of je auto voor de milieusticker in aanmerking komt. Dit bespaart aan beide kanten tijd en moeite.

Twijfel je of je auto een milieusticker kan krijgen? Stuur dan een bericht en we zoeken het zonder verdere verplichtingen of kosten voor je uit. Geef in dat geval je kenteken even door. Gaat het om een in België ingeschreven voertuig, laat dan ook weten of het om een benzine- of dieselmotor gaat en wat er op het kentekenbewijs bij punt V.9 staat.

Hoelang duurt het voordat ik de sticker ontvang?

De uitgave van de sticker in Duitsland duurt meestal niet meer dan één werkdag. Voor Nederlandse klanten worden de stickers vervolgens verstuurd vanaf een Nederlands postkantoor, waarna PostNL de stickers van dinsdag tot en met zaterdag bezorgt. Afhankelijk van het tijdstip dat je bestelt, heb je de sticker meestal na één of twee dagen in huis. Als het weekend of feestdagen er tussen zitten, duurt het vanzelfsprekend langer.

Belgische klanten zullen iets meer geduld moeten hebben. Jullie stickers worden verstuurd vanaf een Duits postkantoor en worden maandag tot en met vrijdag bezorgd door bpost. Vaak duurt het twee tot vier dagen dat je de sticker in huis hebt. Het weekend en feestdagen zijn opnieuw niet meegerekend.

Hoewel de sticker zo snel mogelijk verstuurd wordt, zijn we voor de bezorging wel afhankelijk van de postbedrijven. Hier hebben we geen invloed op en we kunnen de bezorging ook niet versnellen. De bovengenoemde levertijden zijn indicaties van de postbedrijven zelf. Let verder ook op de volgende Duitse feestdagen op welke geen stickers worden uitgegeven:

Mag ik een andere naam en adres opgeven?

Het is niet verplicht dezelfde naam en het adres in te vullen waarop het voertuig staat ingeschreven. Voor de Duitse overheid is het alleen van belang of de auto aan de juiste uitlaatgasnorm voldoet. Het is dus mogelijk een sticker voor een familielied, kennis of collega te bestellen. Dit komt vooral van pas wanneer je meerdere stickers in éénmaal wilt bestellen.

Hoe dien ik een zakelijke aanvraag in?

Bij een zakelijke bestelling wordt je gevraagd het btw-identificatienummer van het bedrijf in te vullen. Omdat de btw verlegd wordt van Duitsland naar Nederland of België, is het nodig het vestigingsadres van het bedrijf in te vullen. Dit is vaak het adres gekoppeld aan het btw-identificatienummer of eventueel een nevenvestiging.

Het is niet mogelijk een zakelijke bestelling te laten bezorgen op het woonadres van een medewerker. AkzoNobel N.V., om maar een voorbeeld te noemen, is immers niet gevestigd in een rijtjeshuis in Hoogeveen. Je krijgt in dat geval een e-mail met het verzoek alsnog de juiste informatie door te geven.

Voor Belgische bedrijven is het nog belangrijk om onderscheid te maken tussen het btw-identificatienummer en het ondernemingsnummer. Dit is hetzelfde nummer, maar niet ieder ondernemingsnummer is geactiveerd bij de btw-administratie. Enkel in het laatste geval is het mogelijk de btw te laten verleggen. Heb je enkel een ondernemingsnummer en geen btw-identificatienummer, kies op het bestelformulier dan niet voor een zakelijke bestelling.

Ik heb geen sticker ontvangen, hoe kan dat?

Soms komt het helaas voor dat je geen sticker ontvangt. Meestal gaat het om een te oude auto die niet aan de uitlaatgasnormen voldoet. Je krijgt hierover dan per e-mail een bericht. Heb je geen sticker ontvangen, controleer dan eerst of je deze e-mail ontvangen hebt. Kijk eventueel ook in de spamfolder. Het geld wordt bij een auto die niet in aanmerking komt automatisch teruggestort naar de rekening of creditcard vanaf welke betaald is.

Een andere mogelijkheid is dat het adres verkeerd is ingevuld. Hierdoor kan het zijn dat de sticker later of zelfs helemaal niet bezorgd wordt. Controleer daarom voor de zekerheid het adres dat je opgegeven hebt tijdens de bestelling. Dit vind je in de bevestigings-e-mail. Tijdens het bestelproces zelf krijg je ook tweemaal de mogelijk je adres te controleren.

Heb je geen e-mail ontvangen dat je voertuig niet in aanmerking komt en is het adres goed ingevuld, maar heb je alsnog geen sticker ontvangen? Stuur dan even een bericht via het contactformulier.

Wat als ik geen bevestiging ontvang?

Je ontvangt automatisch enkele minuten na het voltooien van de betaling een bevestiging via e-mail. Zie je deze niet verschijnen, dan kan het zijn dat de e-mail per ongeluk door een spamfilter is tegengehouden. Kijk in dat geval even in je folder met ongewenste e-mail. De e-mail dient overigens enkel ter bevestiging en geeft je de mogelijkheid je gegevens nog een keer te controleren.

Het is altijd mogelijk contact op te nemen over de status van je aanvraag. Gebruik hiervoor het contactformulier en vermeld in ieder geval het kenteken waar het om gaat. Vul ook hetzelfde e-mailadres in als tijdens de bestelling.

Wordt mijn sticker bedrukt of beschreven?

Je kenteken wordt op de sticker gedrukt met een kleine stickerprinter. Je ziet hieronder enkele voorbeelden. Wel wordt het recht voorbehouden het kenteken met de hand op de sticker te schrijven als stickerprinter defect is.

Hoe plak ik de sticker op mijn voorruit?

De sticker op je voorruit plakken is vrij simpel. Ik heb hieronder even de stappen op een rij gezet, hoewel je er waarschijnlijk ook zonder deze foto’s wel uit komt.

Sticker plakken 1

Verwijder ten eerste het witte, vierkante deel rondom de sticker. Dit hoeft niet op je voorruit geplakt te worden. Is het vierkante deel rondom de sticker al verwijderd voordat de sticker verstuurd is, dan kun je deze stap natuurlijk overslaan.

Sticker plakken 2

Verwijder daarna de doorzichtige folie. Pas op dat je de plakkende, groene zijde niet aanraakt om te voorkomen dat de sticker daarna niet goed plakt. Het beste kun je deze stap in de auto doen.

Sticker plakken

Plak je sticker daarna met de groene zijde tegen de binnenkant van de voorruit. Voordat je dit doet, kun je het beste het glas even schoonmaken en ontvetten. Er is geen door de Duitse overheid bepaalde plek waar de sticker geplakt moet worden, maar rechtsonder vanuit de positie van de bestuurder is het meest gebruikelijk.

Sticker plakken 4

Druk de sticker goed aan. Je bent nu klaar voor je reis naar Duitsland.

Door wie wordt mijn aanvraag verwerkt?

Volgens de Duitse wet mogen alleen erkende Duitse autogarages en instanties de milieusticker uitgeven. De via deze website bestelde aanvragen worden daarom gekeurd door een in Duitsland gevestigde garage. Zo weet je zeker dat je de officiële Duitse milieusticker in huis krijgt.

Wie ontvangt mijn betaling?

De betaling wordt verzorgd door Mollie, een in Amsterdam gevestigd bedrijf gespecialiseerd in internetbetalingen. Dit is ook waarom je STG MOLLIE PAYMENTS op je bankafschrift ziet staan nadat je de milieusticker betaald hebt. Het gebruik van een betalingsprovider zoals Mollie is wettelijk verplicht en geeft voor beide partijen zekerheid.

Welke betaalmethoden zijn er?

Je kunt betalen via iDEAL, creditcard, Bitcoin, Bancontact, Belfius Direct Net, KBC, ING Home’Pay en Bitcoin. Tijdens de betaling kun je op de tussenpagina van Mollie een van deze methodes kiezen. iDEAL is in Nederland welbekend, terwijl in België veel gebruik wordt gemaakt van Bancontact. Wat creditcards betreft worden Visa, Mastercard, Maestro en American Express ondersteund.

Mijn betaling is niet gelukt, wat nu?

Als de betaling niet lukt, dan krijg je een melding met meer informatie. Vaak gaat het om een door jezelf geannuleerde betaling of is er teveel tijd verstreken tussen het begin en het afronden van de betaling. Wanneer de betaling niet gelukt is, wordt de sticker niet verstuurd.

Kan ik op factuur bestellen?

Bestellen op factuur is mogelijk bij een zakelijke bestelling van minimaal 5 stickers. Neem hiervoor contact op via het contactformulier onderaan deze pagina. Vermeld om de aanvraag sneller te verwerken alvast de kentekens waar het om gaat, de bedrijfsnaam, het btw-identificatienummer en het postadres van het bedrijf in je bericht. De overeenkomst is pas bindend nadat je een bevestiging ontvangt. Houd rekening met een mogelijk iets langere verwerkingstijd dan wanneer de bestelling via het bestelformulier geplaatst wordt.

Kan ik de bestelling annuleren?

Een bestelling annuleren is alleen mogelijk als de sticker nog niet bedrukt is. Dit bedrukken gebeurt binnen maximaal een werkdag na het plaatsen van je bestelling. Wil je de sticker dus annuleren, beantwoord dan zo spoedig mogelijk de e-mail met de bevestiging van je bestelling en geef aan dat je deze wilt annuleren. Is de sticker wel al bedrukt, dan is annuleren helaas niet meer mogelijk.

Waarom geldt de bedenktijd van 14 dagen niet?

Een eenmaal met jouw kenteken bedrukte milieusticker kan niet opnieuw gebruikt worden. In de wet bestaat voor dit soort producten een uitzondering (6:230p BW). Vergelijk het met uitnodigingen voor een bruiloft die je ook niet terug kan sturen naar de drukkerij.

Ik heb een sticker met het verkeerde kenteken ontvangen

Als het kenteken op de sticker niet overeenkomt met het tijdens de bestelling opgegeven kenteken, dan krijg je kosteloos een nieuwe sticker toegestuurd. Let er wel goed op dat je geen typefout maakt tijdens de bestelling.

Moet ik mijn kentekenbewijs fotograferen?

De verplichting een foto of scan van je kentekenbewijs mee te sturen geldt alleen voor klanten met een Belgisch kenteken. Ik heb hieronder een aantal voorbeelden van Belgische kentekenbewijzen voor je op een rij gezet. De gegevens in deze voorbeelden zijn onherkenbaar gemaakt, maar voor de aanvraag van je milieusticker is het natuurlijk nodig dat deze goed leesbaar zijn.

Belgisch kentekenbewijs voor 2012

Een Belgisch kentekenbewijs van voor 2012. Zorg voor een goed leesbare foto of scan van het volledige document zoals hierboven te zien is. De achterkant is niet nodig.

kentekenbewijs2

Een Belgisch kentekenbewijs van 2012 en begin 2013. Opnieuw is alleen een foto of scan nodig van de zijde met alle gegevens van je voertuig. Zorg dat de tekst goed leesbaar is.

Belgisch kentekenbewijs 2013 en later.

Een Belgisch kentekenbewijs van 2013 en later. In dit geval zijn beide zijdes nodig. Omdat links geen belangrijke gegevens staan, mag je ook volstaan met enkel foto’s of scans van de rechterkant (met rood omlijnd).

Hoe zit het met de verwerking van mijn gegevens?

Plaats je een bestelling of maak je gebruik van het contactformulier, dan worden er een aantal gegevens over jou als klant opgeslagen. Meer hierover lees je in de privacyverklaring op deze website.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op