Algemene voorwaarden

De pagina met algemene voorwaarden is meestal de saaiste pagina op iedere website. Toch is het handig een aantal punten duidelijk op het scherm te hebben. Ik zal mijn best doen alles begrijpelijk te omschrijven. Deze voorwaarden hebben betrekking op de milieusticker die via het bestelformulier op deze website verkocht wordt.

  1. Levering
  2. Betaling
  3. Wettelijke bedenktijd
  4. Bestelling annuleren
  5. Beschadigde en verkeerd bedrukte milieustickers
  6. Prijs van de milieusticker
  7. Klachtenregeling

1. Levering

Volgens de Duitse wet (35. BImSchV) mogen slechts een beperkt aantal bedrijven en instanties de milieusticker uitgeven. Het gaat dan om in Duitsland gevestigde autogarages die uitlaatgasonderzoeken kunnen uitvoeren, maar ook om lokale overheden en organisaties zoals de TÜV.

Via deze website bestelde stickers worden uitgegeven door een samenwerkende Duitse garage. Deze website treed dan op als een tussenpersoon die het voor Nederlandse en Belgische klanten gemakkelijker maakt om de milieusticker via het internet te bestellen. Zowel het Duitse Umweltbundesamt in Berlijn als de Industrie- und Handelskammer in Osnabrück hebben deze manier van samenwerken goedgekeurd.

1.1 Levertermijn

Nadat je bestelling geplaatst en betaald is, wordt deze door de samenwerkende Duitse garage beoordeeld. Dit gebeurt meestal tijdens de eerstvolgende middag op een werkdag. Komt je auto voor een sticker in aanmerking, dan wordt deze diezelfde dag per post verstuurd. Voor Nederlandse klanten is dit vanaf een Nederlands postkantoor, waarna PostNL de sticker van dinsdag tot en met zaterdag bezorgt. Voor Belgische klanten wordt de sticker verstuurd via Deutsche Post vanuit Duitsland. De uiteindelijke bezorging wordt uitgevoerd door bpost. Met een levertijd van twee tot drie werkdagen duurt dit iets langer.

De vermelde verwerkings- en leveringstijden zijn indicatief en hieraan kun je als klant geen rechten ontlenen. Ik kan niet verantwoordelijk worden gesteld als Deutsche Post, PostNL of bpost de sticker later bezorgen dan aangeven.

1.2 Levergebied

De via Milieusticker voor Duitsland bestelde milieustickers worden alleen in Nederland en België bezorgd. Bezorgen op een postadres in andere landen, waaronder Duitsland, is niet mogelijk.

1.3 Adressering

Je bent als klant verantwoordelijk voor het opgeven van het juiste adres. Geef je een onjuist adres op, dan wordt de sticker alleen zonder bijkomende kosten opnieuw gestuurd wanneer deze eerst retour komt. Komt de sticker niet retour, dan is het niet mogelijk gratis een nieuwe sticker te ontvangen.

Vlak voor het versturen wordt je adres wel gecontroleerd. Bij overduidelijke fouten, zoals een huisnummer dat niet ingevuld is, neem ik telefonisch of per e-mail contact met je op. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

1.4 Verstrekken gegevens kenteken

Tevens ben je als klant verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste gegevens met betrekking je kenteken. Het gaat dan in de eerste plaats om kenteken zelf. Geef je een verkeerd kenteken op en neem je hierover voordat de sticker uitgegeven wordt geen contact op, dan heb je geen recht op restitutie.

Voor Belgische kentekens is het nodig een foto of scan van je kentekenbewijs mee te sturen. Je bent er zelf verantwoordelijk dat deze foto goed leesbaar is. Om welk document het gaat lees je bij de veelgestelde vragen over de bestelling.

2. Betaling

Voor de betaling van de milieusticker wordt gebruik gemaakt van Mollie. Dit is een in Amsterdam gevestigd bedrijf dat zich toespitst op het verwerken van online betalingen. Het gebruik van een betalingsprovider zoals Mollie is wettelijk verplicht en geeft voor beide partijen zekerheid. Tijdens het bestellen kun je onder meer kiezen uit betaalmethodes zoals iDEAL, creditcard, Bancontact, Belfius Direct Net, KBC em Bitcoin. De kosten voor het verwerken van de betaling zijn in de prijs van de milieusticker inbegrepen.

2.1 Betaalproblemen

Soms lukt het niet de betaling te voltooien. In dat geval krijg je een melding te zien met meer informatie. Het kan een betaling zijn die je als klant zelf niet afgerond hebt, maar ook is het mogelijk dat je niet genoeg geld op je rekening hebt staan. Verder kan het zijn dat de maximale tijd om de betaling te voldoen verstreken is. Bij een niet voltooide betaling blijft de overeenkomst wel bindend. Je ontvangt in dat geval een e-mail met het verzoek de betaling alsnog te voldoen of de aanvraag te annuleren.

2.2 Bestellen zonder volledige vooruitbetaling

Wil je de sticker niet volledig vooruit betalen? Dan is het mogelijk eerst de helft van het bedrag te betalen en na ontvangst de rest. Gebruik in dat geval niet het bestelformulier, maar neem even contact op via het contactformulier. Houd wel rekening met een langere verwerkingstijd.

2.3 Betaalbewijs

Samen met je sticker ontvang je een begeleidende brief. Deze doet ook meteen dienst als betaalbewijs. Doordat deze website in Duitsland gevestigd is, geldt het Duitse btw-tarief van 19%. Voor zakelijke bestellingen waarbij je een een btw-identificatienummer opgeeft wordt de btw verlegd.

3. Wettelijke bedenktijd

Voor de aankoop van de meeste producten via het internet geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze periode kun je als klant het product normalerwijze dan terugsturen. Voor de via deze website bestelde milieusticker geldt deze bedenktijd niet. Dit komt omdat de sticker eenmaal bedrukt met je kenteken niet meer opnieuw gebruikt kan worden. Voor dit soort producten bestaat er een uitzondering in de wet (6:230p BW).

4. Bestelling annuleren

Wil je je bestelling annuleren? Neem dan zo snel mogelijk contact op door de e-mail met de bevestiging van je bestelling te beantwoorden. Is de sticker nog niet bedrukt, dan is annuleren geen probleem en krijg je je geld terug. Het bedrukken van de sticker gebeurt meestal de eerstvolgende middag op een werkdag nadat je bestelling geplaatst is.

4.2 Wat als je auto niet in aanmerking komt?

Heb je een bestelling geplaatst en blijkt dat je auto niet in aanmerking komt voor een milieusticker? Dan neem ik hierover contact met je op en wordt je aanvraag geannuleerd. Het aankoopbedrag wordt daarna teruggestort naar de rekening of creditcard vanaf welke betaald is. Een uitzondering hierop is wanneer er misbruik gemaakt wordt van het bestelformulier. In dat geval breng ik kosten in rekening.

Ik raad je aan voordat je een bestelling plaatst, even te controleren of je auto in aanmerking komt voor een milieusticker. Meer hierover lees je op de hoofdpagina van deze website. Weet je niet zeker of je auto in aanmerking komt, dan kun je dit vrijblijvend navragen door een e-mail te sturen.

4.2 Een gele milieusticker

Op dit moment worden in Duitsland alleen nog auto’s met de gele of groene milieusticker toegestaan. Neu-Ulm in Beieren accepteert de gele sticker, terwijl alle andere steden met een Umweltzone de groene sticker verplicht stellen. Voor deze groene sticker gelden strengere eisen. Omdat Neu-Ulm een kleine stad is en niet veel bezocht wordt, is de gele milieusticker niet via het bestelformulier aan te vragen. Komt je auto enkel voor de gele sticker in aanmerking, dan wordt je aanvraag afgewezen.

Wil je toch een gele sticker bestellen? Dan kan dit alleen door contact op te nemen via dit formulier. Leg even uit dat je toch een gele sticker wil.

4.3 Geld terug

Wanneer het geld teruggestort wordt, gaat dit altijd naar de rekening of creditcard vanaf welke betaald is. Dit gebeurt meestal dezelfde of de eerstvolgende werkdag nadat je per e-mail een bevestiging van de terugstorting ontvangt. De uiterlijke termijn is 14 dagen.

5. Beschadigde en verkeerd bedrukte milieustickers

Ontvang je een milieusticker en is deze al bij aankomst zodanig beschadigd dat je deze niet meer kunt gebruiken? Dan kom je gratis in aanmerking voor een vervangende sticker. Wel zie ik in dat geval graag een bewijs van de beschadigde sticker, bijvoorbeeld in de vorm van een foto. Ook krijg je gratis een vervangende milieusticker als je een sticker ontvangt met daarop het verkeerde kenteken.

Als klant heb je de verantwoordelijkheid een beschadigde of verkeerd bedrukte milieusticker binnen vier weken na levering te melden. Dit kan door de e-mail met de bevestiging van je bestelling te beantwoorden, of door een bericht te sturen via het contactformulier.

6. Prijs van de milieusticker

De op de website vermelde prijs is tenzij anders aangegeven altijd per sticker en inclusief btw, verzendkosten en alle overige kosten. Kies je op het bestelformulier om meerdere stickers in één bestelling aan te vragen, dan wordt de totale prijs weergegeven. Voor zakelijke bestellingen is de prijs altijd zonder btw.

6.1 Prijzen onder voorbehoud

De vermelde prijzen op deze website op andere pagina’s dan het bestelformulier zijn onder voorbehoud. Staat er dus ergens een typefout, dan geldt deze prijs niet.

7. Klachtenregeling

Heb je een klacht over de bestelling of levering van de milieusticker? Dan dien je deze schriftelijk in, bij voorkeur via het contactformulier van deze website. Je krijgt dan binnen een werkdag antwoord, tenzij het antwoord een langere verwerkingstijd vereist. Denk bijvoorbeeld aan de status van een betaling die bij de betalingsprovider opgevraagd moet worden. Een klacht schort de rechten en plichten van zowel mijzelf als leverancier en jou als klant niet op.

Lukt het niet om de klacht op te lossen? Dan wordt het probleem voorgelegd bij Europese onlineplatform voor geschilbeslechting.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op