Algemene voorwaarden
De pagina met algemene voorwaarden is de saaiste pagina op iedere website. Toch is het handig een aantal punten duidelijk op het scherm te hebben. We zullen ons best doen alles begrijpelijk te omschrijven. Deze voorwaarden hebben betrekking op de milieusticker die via het bestelformulier op deze website verkocht wordt.
- Levering van de sticker
- Betaling van de sticker
- Wettelijke bedenktijd
- Bestelling annuleren
- Niet uitvoerbare bestelling
- Beschadigde en verkeerd bedrukte milieustickers
- Prijs van de milieusticker
- Klachtenregeling
- Aansprakelijkheid
1. Levering van de sticker
Volgens de Duitse wet (35. BImSchV) mogen slechts een beperkt aantal bedrijven en instanties de milieusticker uitgeven. Het gaat dan om in Duitsland gevestigde autogarages die uitlaatgasonderzoeken kunnen uitvoeren, maar ook om lokale overheden en organisaties zoals de TÜV.
Via deze website bestelde stickers worden uitgegeven door een samenwerkende Duitse garage. Deze website treed dan op als een tussenpersoon die het voor Nederlandse en Belgische klanten gemakkelijker maakt om de milieusticker via het internet te bestellen. Zowel het Duitse Umweltbundesamt in Berlijn als de Industrie- und Handelskammer in Osnabrück hebben deze manier van samenwerken goedgekeurd.
1.1 Levertermijn
Nadat je bestelling geplaatst en betaald is, wordt deze door de samenwerkende Duitse garage beoordeeld. Dit duurt meestal niet meer dan één werkdag. Komt je auto voor een sticker in aanmerking, dan wordt deze vervolgens meteen met de post verstuurd. Voor Nederlandse klanten is dit vanaf een Nederlands postkantoor, waarna PostNL de sticker van dinsdag tot en met zaterdag bezorgt. In de praktijk heb je de sticker één of twee werkdagen na het plaatsen van je bestelling in huis.
Voor Belgische klanten wordt de sticker verstuurd via Deutsche Post vanuit Duitsland. De uiteindelijke bezorging wordt uitgevoerd door bpost. De post van Duitsland naar België doet er twee tot drie werkdagen over. Dit betekent dat je de sticker afhankelijk van het tijdstip van bestellen meestal twee tot vier werkdagen na het plaatsen van je bestelling in huis hebt.
In het weekend en op feestdagen worden er geen stickers uitgegeven en verstuurd. Houd hier dus rekening mee bij het plaatsen van je bestelling. Bedenk daarbij dat er een aantal dagen zijn die in Duitsland wel, maar in Nederland en België geen feestdag zijn. Het gaat dan om:
- Goede Vrijdag (geen officiële feestdag in Nederland en België)
- Dag van de Arbeid op 1 mei (geen feestdag in Nederland)
- Dag van de Duitse Eenheid op 3 oktober
- Reformatiedag op 31 oktober
De vermelde verwerkings- en leveringstijden zijn tenslotte indicatief en hieraan kun je als klant geen rechten ontlenen. We kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld als Deutsche Post, PostNL of bpost de sticker later bezorgen dan aangeven. Ook in het geval van overmacht, bijvoorbeeld staking bij de posterijen of problemen met de levering in Duitsland, kan het langer duren dat je de sticker ontvangt.
1.2 Levergebied
De via Milieusticker voor Duitsland bestelde milieustickers worden alleen in Nederland en België bezorgd. Bezorgen op een postadres in andere landen, waaronder Duitsland, is niet mogelijk.
1.3 Adressering
Je bent als klant verantwoordelijk voor het opgeven van het juiste adres. Geef je een onjuist adres op, dan wordt de sticker alleen zonder bijkomende kosten opnieuw gestuurd wanneer deze eerst retour komt. Komt de sticker niet retour, dan is het niet mogelijk gratis een nieuwe sticker te ontvangen.
Vlak voor het versturen wordt je adres wel gecontroleerd. Bij overduidelijke fouten, zoals ongebruikelijke tekens in het adres, ontvang je hierover een e-mail. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
1.4 Verstrekken gegevens kenteken
Tevens ben je als klant verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste gegevens met betrekking je kenteken. Het gaat dan in de eerste plaats om kenteken zelf. Geef je een verkeerd kenteken op en neem je hierover voordat de sticker uitgegeven wordt geen contact op, dan heb je geen recht op restitutie. Geef je overigens een niet bestaand kenteken op, dan krijg je hierover een e-mail toegestuurd met het verzoek alsnog het juiste kenteken door te geven. Meer uitleg hierover vind je bij punt 5.
Voor Belgische kentekens is het nodig een foto of scan van je kentekenbewijs mee te sturen. Je bent er zelf verantwoordelijk dat deze foto goed leesbaar is. Om welk document het gaat lees je bij de veelgestelde vragen over de bestelling.
1.5 Niet bezorgde milieusticker
Heb je een sticker besteld, is het adres juist, gaat het niet om ongeldige bestelling (zie punt 5), maar heb je de sticker toch niet ontvangen? Dan is het je eigen verantwoordelijkheid dit binnen een maand na je bestelling te melden. In de meeste gevallen is er dan iets fout gegaan bij de postbedrijven. Een niet door de postbedrijven bezorgde sticker is geen geldige reden de bestelling te annuleren. Je krijgt in dat geval zonder verdere kosten een nieuwe sticker toegestuurd.
2. Betaling van de sticker
Voor de betaling van de milieusticker wordt gebruik gemaakt van Mollie. Dit is een in Amsterdam gevestigd bedrijf dat zich toespitst op het verwerken van online betalingen. Het gebruik van een betalingsprovider zoals Mollie is wettelijk verplicht en geeft voor beide partijen zekerheid. Tijdens het bestellen kun je onder meer kiezen uit betaalmethodes zoals iDEAL, creditcard, Bancontact, Belfius Direct Net en KBC. De kosten voor het verwerken van de betaling zijn bij de prijs van de milieusticker inbegrepen.
2.1 Betaalproblemen
Soms lukt het niet de betaling te voltooien. In dat geval krijg je een melding te zien met meer informatie. Het kan een betaling zijn die je als klant zelf niet afgerond hebt, maar ook is het mogelijk dat je niet genoeg geld op je rekening hebt staan. Verder kan het zijn dat de maximale tijd om de betaling te voldoen verstreken is. Bij een niet voltooide betaling wordt de bestelling niet voortgezet.
2.2 Bestellen zonder volledige vooruitbetaling
Wil je de sticker niet volledig vooruit betalen? Dan is het mogelijk eerst de helft van het bedrag te betalen en na ontvangst de rest. Gebruik in dat geval niet het bestelformulier, maar neem even contact op via het contactformulier. Houd wel rekening met een langere verwerkingstijd.
2.3 Factuur
De factuur ontvang je samen met de levering van de milieusticker(s).
3. Wettelijke bedenktijd
Voor de aankoop van de meeste producten via het internet geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze periode kun je als klant het product normalerwijze dan terugsturen. Voor de via deze website bestelde milieusticker geldt deze bedenktijd niet. Dit komt omdat de sticker eenmaal bedrukt met je kenteken niet meer opnieuw gebruikt kan worden. Voor dit soort producten bestaat er een uitzondering in de wet (6:230p BW).
4. Bestelling annuleren
Wil je je bestelling annuleren? Neem dan zo snel mogelijk contact op door de e-mail met de bevestiging van je bestelling te beantwoorden. Is de sticker nog niet bedrukt, dan is annuleren geen probleem en krijg je je geld terug. Het bedrukken van de sticker gebeurt meestal binnen één werkdag na het plaatsen van de bestelling.
4.2 Wat als je auto niet in aanmerking komt?
Heb je een bestelling geplaatst en blijkt dat je auto niet in aanmerking komt voor een milieusticker? Dan ontvang je hierover een bericht en wordt je aanvraag geannuleerd. Het aankoopbedrag wordt daarna teruggestort naar de rekening of creditcard vanaf welke betaald is. Een uitzondering hierop is wanneer er misbruik gemaakt wordt van het bestelformulier. In dat geval brengen we kosten in rekening.
We raden je aan voordat je een bestelling plaatst, even te controleren of je auto in aanmerking komt voor een milieusticker. Meer hierover lees je op de hoofdpagina van deze website.
4.2 Een gele milieusticker
Op dit moment worden in Duitsland alleen nog auto’s met de gele of groene milieusticker toegestaan. Neu-Ulm in Beieren accepteert de gele sticker, terwijl alle andere steden met een Umweltzone de groene sticker verplicht stellen. Voor deze groene sticker gelden strengere eisen. Omdat Neu-Ulm een kleine stad is en niet veel bezocht wordt, is de gele milieusticker niet via het bestelformulier aan te vragen. Komt je auto enkel voor de gele sticker in aanmerking, dan wordt je aanvraag afgewezen.
Wil je toch een gele sticker bestellen? Dan kan dit alleen door contact op te nemen via dit formulier. Leg even uit dat je toch een gele sticker wil.
4.3 Geld terug
Wanneer het geld teruggestort wordt, gaat dit altijd naar de rekening of creditcard vanaf welke betaald is. Dit gebeurt meestal dezelfde of de eerstvolgende werkdag nadat je per e-mail een bevestiging van de terugstorting ontvangt. De uiterlijke termijn is 14 dagen. Bedenk dat het bij de meeste creditcards enkele dagen tot weken kan duren voordat een terugstorting op je overzicht verschijnt.
5. Niet uitvoerbare bestelling
Soms kan het voorkomen dat je bestelling niet kan worden uitgevoerd doordat je onjuiste of niet volledige gegevens doorgeeft. Denk dan bijvoorbeeld aan:
- Het invoeren van een kenteken dat niet bestaat.
- Het niet meezenden van de juiste afbeeldingen van het kentekenbewijs.
- Het opgeven van een adres dat niet in Nederland of België is.
- Het opgeven van een niet bestaand btw-identificatienummer of een btw-identificatienummer dat bij een ander bedrijf hoort.
- Het opgeven van een postadres dat niet bij het bedrijf van het btw-identificatienummer hoort.
In de meeste gevallen gaat het simpelweg om een fout. Je krijgt daarom na het plaatsen van je bestelling een e-mail met de mogelijkheid deze fout te herstellen. Antwoord je hier niet op, dan krijg ja na een week een herinnering. Antwoord je ook niet op deze herinnering en is het aan de hand van je ingevulde gegevens niet mogelijk de bestelling te voltooien, dan wordt je bestelling na nog eens een week geannuleerd. Het geld wordt in dat geval teruggestort.
6. Beschadigde en verkeerd bedrukte milieustickers
Ontvang je een milieusticker en is deze al bij aankomst zodanig beschadigd dat je deze niet meer kunt gebruiken? Dan kom je gratis in aanmerking voor een vervangende sticker. Wel zien we in dat geval graag een bewijs van de beschadigde sticker, bijvoorbeeld in de vorm van een foto. Ook krijg je gratis een vervangende milieusticker als je een sticker ontvangt met daarop een ander kenteken dan dat je bij de bestelling hebt opgegeven.
Als klant heb je de verantwoordelijkheid een beschadigde of verkeerd bedrukte milieusticker binnen twee maanden na levering te melden. Dit kan door de e-mail met de bevestiging van je bestelling te beantwoorden, of door een bericht te sturen via het contactformulier.
7. Prijs van de milieusticker
De op de website vermelde prijs is tenzij anders aangegeven altijd per sticker en inclusief btw, verzendkosten en alle overige kosten. Kies je op het bestelformulier om meerdere stickers in één bestelling aan te vragen, dan wordt de totale prijs weergegeven. Voor zakelijke bestellingen is de prijs altijd zonder btw.
7.1 Prijzen onder voorbehoud
De vermelde prijzen op deze website op andere pagina’s dan het bestelformulier zijn onder voorbehoud. Staat er ergens een typefout, dan geldt deze prijs niet.
8. Klachtenregeling
Heb je een klacht over de bestelling of levering van de milieusticker? Dan dien je deze schriftelijk in, bij voorkeur via het contactformulier van deze website. Je krijgt dan binnen een werkdag antwoord, tenzij het antwoord een langere verwerkingstijd vereist. Denk bijvoorbeeld aan de status van een betaling die bij een derde partij opgevraagd moet worden. Een klacht schort de rechten en plichten van zowel mijzelf als leverancier en jou als klant niet op.
Lukt het niet om de klacht op te lossen? Dan wordt het probleem voorgelegd bij het Europese onlineplatform voor geschilbeslechting.
9. Aansprakelijkheid
We zijn niet aansprakelijk voor indirecte schade. Denk bijvoorbeeld aan de annuleringskosten van een hotel wanneer de sticker niet binnen de verwachte levertijd door de post bezorgd wordt. De maximale aansprakelijkheid bedraagt €12,50 per sticker (€10,33 voor zakelijke bestellingen) en alleen wanneer het niet lukt de sticker binnen een maand na het plaatsen van je bestelling te leveren. Het is als klant ook je eigen verantwoordelijkheid dit tijdig te melden, zodat er nog gelegenheid is kosteloos een vervangende sticker te sturen.