De blauwe milieusticker voor Duitsland
Na een rode, een gele en een groene milieusticker, overweegt Duitse overheid in de toekomst een blauwe milieusticker in te voeren. Belangrijk om te weten is dat dit voorlopig alleen nog maar plannen zijn. Een definitieve datum van invoering is er nog altijd niet. Het kan zelfs zo zijn dat de sticker er nooit komt. In dit artikel lees je meer over de huidige stand van zaken.
Binnenkort een nieuwe blauwe milieusticker naast de gele en de groene?
Komt er zeker weten een blauwe sticker?
Het hoogste gerechtshof van Duitsland in Leipzig besloot op 27 februari 2018 dat Duitse steden een nieuwe categorie van vervuilende voertuigen mogen weren. Het gaat dan vooral om oudere en vervuilende voertuigen met een dieselmotor. De praktische invulling van deze beslissing moet echter nog volgen en zoals gewoonlijk in Duitsland kan dit jaren duren. Ambtenaren moeten immers eerst uitgebreid vergaderen en verslagen schrijven die honderden bladzijdes tellen.
Betaal via iDEAL, creditcard of je Belgische bank. De stickers gaan binnen een werkdag met de post.
Een van de mogelijkheden vervuilende diesels te weren is de invoering van een blauwe sticker. Veel grote Duitse steden zoals Stuttgart, Hamburg, Keulen en Frankfurt, vragen al lange tijd om deze sticker. Het idee erachter is hetzelfde als voor de andere kleuren van de Duitse milieusticker. Alleen nieuwere en schone voertuigen komen in aanmerking. Door de blauwe sticker verplicht te stellen, kunnen vervuilende voertuigen zonder sticker uit de milieuzone geweerd worden.
Toch zijn er ook tegenstanders van de blauwe milieusticker, die de invoering te ingrijpend vinden. Zo zouden duizenden bezitters van een dieselauto plotseling niet meer de milieuzones in mogen. In plaats daarvan kan de overheid volgens deze tegenstanders beter investeren in het openbaar vervoer en het aanleggen van grote parkeerplaatsen in de buurt stations aan de rand van de steden. Een andere optie is de verplichte invoering van een technische Nachrüstung voor dieselmotoren. Hiermee kunnen veel bestaande auto’s alsnog voldoen aan de strenge Europese milieuvereisten.
Moet ik mijn groene sticker door een blauwe vervangen?
Als de blauwe milieusticker inderdaad ingevoerd gaat worden, dan is niet direct reden tot paniek. Een nieuwe sticker betekent namelijk niet dat deze meteen in heel Duitsland verplicht wordt. Deze beslissing wordt overgelaten aan de Duitse deelstaten en de steden zelf. Plaatsen met veel luchtvervuiling zullen sneller een blauwe sticker verplichten dan plaatsen met weinig luchtvervuiling. Net als bij de invoering van de groene sticker in 2008, kan zelfs het jaren duren voordat de blauwe sticker in alle Duitse milieuzones verplicht is.
Grote Duitse steden kampen nog altijd met ernstige luchtverontreiniging
Berlijn, Dresden, Hamburg, München, Osnabrück, Leipzig en Stuttgart hebben aangegeven een blauwe milieusticker te willen verplichten, mocht de Duitse overheid sticker invoeren. In deze lijst zijn Dresden en Hamburg opmerkelijk, want deze steden kennen op dit moment helemaal geen milieuzone. We raden je aan het overzicht van milieuzones op deze website in de gaten te houden. Wordt een blauwe sticker toch verplicht, dan zal dit op deze pagina vermeld worden.
Verder moeten de nieuwe regels van de rechter stapsgewijs ingevoerd worden. Hoe precies is nog niet besloten. Mogelijk dat de blauwe sticker eerst alleen tijdens bepaalde dagdelen vereist is. De blauwe sticker verplichten in een kleinere zone binnen de bestaande milieuzones is een andere oplossing. In Frankrijk, dat met de certificat qualité de l’air een soortgelijk systeem kent, worden beide maatregelen toegepast. Meer hierover lees je op mijn website over de Franse milieusticker.
Een dieselverbod in sommige Duitse steden
Omdat de uitspraak van het gerechtshof steden toestaat vervuilende voertuigen te weren en omdat de blauwe milieusticker nog op zich laat wachten, is er in een aantal plaatsen een dieselverbod ingesteld. Dit betekent dat sommige oudere diesels niet binnen de milieuzone mogen rijden, zelfs niet met een groene sticker op de voorruit dus. Dit geldt alleen voor oudere diesels. Nieuwe diesels en voertuigen met een benzinemotor mogen als vanouds de milieuzone in.
Echt een oplossing is dit dieselverbod niet, omdat het lastig te handhaven valt. Aan de buitenkant van een auto is immers niet te zien aan welke uitlaatgasnorm de motor voldoet. Zelfs of het om een dieselmotor of een benzinemotor gaat is meestal niet te zien. Mocht de blauwe milieusticker ingevoerd worden, dan zullen deze dieselverboden waarschijnlijk weer teruggedraaid worden. Meer lees je op de pagina over het dieselverbod in Duitsland.
Welke voertuigen krijgen voor een blauwe sticker?
Hoewel nog onder voorbehoud, zullen onderstaande voertuigen waarschijnlijk in aanmerking komen voor een blauwe sticker. De aangegeven voertuigcategorieën (M1, N1, etc.) vind je terug bij punt J. op je kentekenbewijs.
- Voertuigen met een volledig elektrische aandrijving of met een brandstofcel. Denk aan bijvoorbeeld de Nissan Leaf en de Tesla Model S.
- Voertuigen met een LPG-, CNG- of benzinemotor die voldoen aan emissiestandaard Euro 3 of hoger. De meeste personenvoertuigen (M1) vanaf januari 2000 en de meeste lichte bedrijfswagens (N1) vanaf 1 januari 2001 voldoen aan deze standaard.
- Voertuigen met een dieselmotor die voldoen aan emissiestandaard Euro 6 of hoger. Dit omvat de meeste personenvoertuigen (M1) van na 1 september 2014, lichte bedrijfswagens (N1) van na 1 september 2015 en zware bedrijfswagens en bussen (M2, M3, N2 en N3) vanaf 1 januari 2013.
Vooral wat betreft voertuigen met een dieselmotor staat nog niet exact vast welke voertuigen in aanmerking komen. Emissiestandaard 6 is onderverdeeld in standaarden 6b, 6c en 6d, waarbij nog niet zeker is welke een vereiste zal worden voor de blauwe sticker. Zodra dit bekend is, zal deze pagina bijgewerkt worden.
Je kunt de milieusticker direct via deze website bestellen. Ga hiervoor naar dit bestelformulier voor zowel Nederlandse als Belgische kentekens. Veelgestelde vragen over de bestelling lees je hier.