De blauwe milieusticker voor Duitsland

Na een rode, een gele en een groene milieusticker, staat Duitsland op het punt een blauwe milieusticker in te voeren. Omdat deze nieuwe sticker naar aanleiding van dit nieuwsbericht van het Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit vaak in het nieuws komt, heb ik deze tijdelijke pagina gemaakt. Hier vertel ik je meer over actuele stand van zaken. De laatst bijgewerkte datum vind je onderaan het artikel.

afbeelding: milieustickers in verschillende kleuren

Mogelijk al in 2017 komt hier ook een blauwe milieusticker bij.

De blauwe milieusticker in het nieuws

April 2016: Tijdens een bijeenkomst van alle milieuministers van de Duitse deelstaten heeft de Duitse staatssecretaris van milieu Jochen Flasbarth aangegeven dat de blauwe milieusticker nog in 2016 ingevoerd kan worden. Hiervoor is wel de toestemming van de Duitse deelstaten nodig.

Augustus 2016: Staatssecretaris van milieu Jochen Flasbarth geeft aan dat de Duitse overheid nog altijd kijkt naar alternatieve oplossingen om de luchtkwaliteit in de Duitse binnensteden te verbeteren. Nu al een blauwe sticker invoeren zou betekenen dat plotseling 13 miljoen Duitse voertuigen de toegang tot de steden met een Umweltzone ontzegd worden.

Oktober 2016: De deelstaat Baden-Württemberg geeft aan dat luchtvervuiling in de steden een groot probleem is en wil de blauwe milieusticker via de Bondsraad invoeren. Het initiatief wordt gesteund door de deelstaten Berlijn, Bremen en Hessen. Een datum voor de blauwe milieusticker is nog altijd niet vastgesteld.

December 2016: De Duitse minister van milieu Barbara Hendricks geeft aan dat maatregelen nodig zijn. Eventueel wil ze in plaats van een landelijke regeling dit overlaten aan de steden zelf. Als de strenge blauwe milieusticker niet haalbaar is, moet er gekeken worden naar minder strenge uitlaatgaasnormen.

Mei 2017: Het wil nog niet echt vlotten met de introductie van de blauwe milieusticker. Hoewel een groot aantal steden nog altijd kampt met ernstige verontreiniging, zijn ze niet overtuigd dat de sticker ook echt wat uithaalt. Veel moderne diesels zouden na het uitlaatgasschandaal van Volkswagen bijvoorbeeld alleen op papier aan de vereisten voldoen. Er wordt ook gekeken naar andere oplossingen, waaronder het goedkoper maken van het openbaar vervoer.

Moet ik mijn groene sticker door een blauwe vervangen?

Als de blauwe milieusticker beschikbaar komt, is er nog niet meteen reden tot paniek. De introductie van een nieuwe sticker betekent namelijk niet dat deze meteen in heel Duitsland verplicht wordt. Dit wordt overgelaten aan de deelstaten en de steden. Tot dusver hebben de deelstaten Baden-Württemberg, Berlijn, Bremen en Hessen evenals een aantal steden aangegeven interesse te hebben, maar zelfs dat zegt niet veel. Stuttgart, een van de steden met de strengste milieuregels van Duitsland, wil bijvoorbeeld pas vanaf 2019 de blauwe milieusticker overwegen.

Een vroegere verplichting heeft ook weinig zin. De emissienormen voor de blauwe sticker zijn zo streng, dat als deze nu zou worden ingevoerd plotseling zo goed als alle Duitse auto’s met een dieselmotor niet meer de Umweltzones van de steden in mogen. Kortom, laat je niet bang maken door berichten over de blauwe milieusticker in het nieuws. Net als bij de introductie van de groene milieusticker in 2010, zal het nog wel even duren voordat de blauwe sticker ook echt in de steden verplicht gesteld wordt.

Welke auto’s komen in aanmerking?

Om voor de blauwe milieusticker in aanmerking te komen, moet je auto voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-6. In de praktijk gaat het dan meestal om auto’s met benzine- of dieselmotoren vanaf september 2014. Lichte bedrijfswagens tot 3.500 kg voldoen vaak vanaf september 2015 aan de eisen. Let er wel op dat het per fabrikant kan verschillen. Ook sommige oudere modellen voldoen aan de norm. Aan welke uitlaatgasnorm je auto voldoet kun je lezen op je kentekenbewijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op