Het dieselverbod in Duitsland

Sinds februari 2018 is het Duitse dieselverbod regelmatig in het nieuws. Na een uitspraak van het gerechtshof in Leipzig in die maand, mogen Duitse steden oude en vervuilende voertuigen met een dieselmotor weren. In een aantal Duitse steden is dit dieselverbod ingevoerd. Tenzij je Stuttgart bezoekt, vormen deze dieselverboden echter nauwelijks een belemmering . Lees hieronder meer.

De Duitse milieusticker bestellen

Naar het bestelformulier

Betaal via iDEAL, creditcard of je Belgische bank. De stickers worden binnen een werkdag per post verstuurd.

Achtergrond van het dieselverbod

Bij de invoering van de Duitse milieustickers in 2008, was de groene sticker bestemd voor de op dat moment minst vervuilende voertuigen. Wat betreft diesels ging het om voertuigen die voldeden aan uitlaatgasnorm Euro 4 of hoger. Inmiddels is het ruim 10 jaar later en zijn de vereisten voor schone voertuigen aangescherpt. Voertuigen die nu op de markt komen moeten voldoen aan de strenge uitlaatgasnorm Euro 6 of hoger.

Luchtvervuiling in het Ruhrgebied

Omdat grote Duitse steden nog altijd kampen met ernstige luchtvervuiling, voldoet de groene sticker niet meer. Sinds enkele jaren gaan er daarom stemmen op om een blauwe milieusticker in te voeren. Deze sticker is voor nieuwe diesels die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro 6. Door de blauwe sticker te verplichten, kunnen steden op deze manier ook diesels weren die met de groene sticker nog steeds toegang hebben tot de milieuzones.

Zoals gebruikelijk in de Duitse politiek gaat het nemen van beslissingen niet snel. Om toch alvast iets aan de luchtvervuiling te doen, zijn enkele grote Duitse steden naar de rechtbank gestapt. Uiteindelijk leidde dit op 27 februari 2018 tot een uitspraak van het hoogste Duitse gerechtshof in Leipzig. Duitse deelstaten en steden mogen volgens deze uitspraak vervuilende voertuigen weren. De praktische invulling laat het hof over aan de overheid.

Direct naar het bestelformulier

Om op de invoering van de blauwe sticker vooruit te lopen en uiteraard om de luchtvervuiling tegen te gaan, hebben enkele Duitse steden alvast een verbod op oudere diesels ingesteld. De regels verschillen per stad en worden hieronder verder uitgelegd. De verwachting is dat de dieselverboden tijdelijk zijn en na de invoering van een blauwe sticker weer worden opgeheven.

Regels van het dieselverbod per stad

Op dit moment kennen de onderstaande steden een dieselverbod. Dit betekent niet dat alle voertuigen met een dieselmotor geweerd worden. Alleen de meest vervuilende, oudere diesels worden geweerd. Let erop dat de hieronder genoemde jaartallen algemene richtlijnen zijn. De uitlaatgasnorm van je voertuig vind je ook bij punt V.9 op je kentekenbewijs.

Dieselverbod in Berlijn

Per 1 november 2019 is er in acht straten in het centrum van Berlijn sprake van een dieselverbod. Het verbod geldt voor voertuigen met een dieselmotor die niet voldoen aan uitlaatgasnorm Euro 6. Omdat diesels die voldoen aan Euro 5 wel een groene milieusticker krijgen, is het dus mogelijk in Berlijn een boete te ontvangen zelfs als je auto een milieusticker heeft.

Berlijn

Toch, voor Nederlandse bezoekers van Berlijn is het verbod waarschijnlijk niet al te ingrijpend. Het dieselverbod is slechts in acht straten van kracht en bovendien mag je wel de straat in als bijvoorbeeld een van de winkels je bestemming is. De regeling is dus alleen voor doorgaand verkeer. Meer informatie, inclusief een kaart, vind je onderaan de pagina over Berlijn.

Dieselverbod in Darmstadt

Per 1 juni 2019 kent ook Darmstadt een dieselverbod. Net als in Hamburg, gaat het om slechts twee straten in het centrum die met veel luchtvervuiling kampen. Voor toeristen die Darmstadt bezoeken is dit dieselverbod dus weinig ingrijpend. Mijd deze twee straten en er is niets aan de hand.

Foto van Darmstadt

Het gaat in Darmstadt om voertuigen met een dieselmotor die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro 5 of lager die deze twee straten niet in mogen. Net als in Stuttgart betekent dit dat zelfs sommige diesels met een milieusticker nog een boete kunnen krijgen. Kijk voor meer informatie naar de pagina over Darmstadt op deze website.

Dieselverbod in Hamburg

Hamburg is een van de weinige grote Duitse steden zonder milieuzone. Toch heeft de stad per 31 mei 2018 in twee straten met vaak ernstige luchtvervuiling een dieselverbod ingesteld. Het gaat om de Max-Brauer-Allee en om de Stresemannstraße, waarbij het verbod in de laatste straat alleen maar voor vrachtwagens geldt. Het dieselverbod in Hamburg is dus niet heel ingrijpend.

Het verbod geldt voor alle diesels die niet voldoen aan uitlaatgasnorm Euro 6 of hoger. In de praktijk zijn dit personenwagens van voor september 2014, lichte bedrijfswagens van voor september 2015 en zware bedrijfswagens van voor januari 2013. Meer over dit dieselverbod, inclusief een kaart met de betroffen straten, vind je op de pagina over Hamburg op deze website.

Dieselverbod in München

Het dieselverbod van München is ingegaan op 1 februari 2023. Voertuigen met een dieselmotor die niet voldoen aan emissienorm Euro 5 of hoger, mogen niet langer rijden binnen de lage-emissiezone van de stad. Het plan was om later in 2023 ook diesels die niet aan Euro 6 voldoen te verbieden, maar dat plan werd in juli uitgesteld omdat de luchtkwaliteit al verbeterd was.

Foto van München

Er zijn enkele uitzonderingen op het dieselverbod, maar deze zijn vooral gericht op de lokale bevolking en niet op buitenlandse toeristen. Kijk op onze pagina over München voor meer informatie en een kaart van de milieuzone.

Dieselverbod in Stuttgart

Stuttgart was in 2008 een van de eerste Duitse steden met een milieuzone. Sinds 1 januari 2019 is hier een dieselverbod bijgekomen. Alleen voertuigen met een dieselmotor die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro 5 of hoger mogen nog de milieuzone in. In de praktijk zijn dit auto’s van voor 1 september 2009 en vrachtwagens en bussen van voor 1 oktober 2008.

Hier is de lucht in Stuttgart toch behoorlijk blauw

Vanaf 1 januari 2020 worden de regels aangescherpt en moeten diesels voldoen aan uitlaatgasnorm Euro 6 of hoger. Het gaat dan om de meeste auto’s van na 1 september 2014, lichte bedrijfswagens vanaf 1 september 2015 en bussen en vrachtwagens van na 1 januari 2013. Omdat diesels met uitlaatgasnormen Euro 4 en Euro 5 nog wel een groene milieusticker krijgen, kun je in Stuttgart dus zelfs met deze groene sticker beboet worden!

Meer over de milieuzone, de milieusticker en het dieselverbod lees je op de pagina over Stuttgart op deze website. Ook is er een kaart toegevoegd.

Toekomstige dieselverboden

De volgende steden hebben aangegeven een dieselverbod te overwegen. Voert een van deze steden ook daadwerkelijk een verbod in, dan zal dit op deze pagina en op de pagina’s van de steden zelf bijgewerkt worden.

Controle door de politie

Door het vooralsnog uitblijven van een blauwe blauwe milieusticker, zijn oudere diesels niet eenvoudig te onderscheiden. Dit maakt handhaving van het verbod een lastige opgave voor de politie. In de praktijk voert de politie steekproeven uit, waarbij ze ter controle om het kentekenbewijs vragen. Dit gebeurt vooral bij oudere voertuigen waarvan de meeste modellen een dieselmotor hebben. Denk bijvoorbeeld aan VW Transporters, vrachtwagens en kampeerwagens.

De boete voor het overtreden van het dieselverbod verschilt net als de precieze regels weer per stad. Zo bedraagt de boete in Stuttgart €100, terwijl je in Hamburg tussen de €25 en €75 betaalt.

De Duitse milieusticker bestellen

Je kunt de Duitse milieusticker meteen via deze website bestellen. Ga hiervoor naar dit bestelformulier voor zowel Nederlandse als Belgische kentekens. Veelgestelde vragen over de bestelling lees je hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op